پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالعزیز حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق روز پنجشنبه 5 شهریور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در محل سفارت عراق در تهران برگزار شد، تنی چند از مقامات کشورمان شامل حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، علی سعیدلو معاون رییس‌جمهور، منوچهر متکی وزیر امور خارجه، کمال خرازی وزیر سابق امور خارجه کشورمان، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین سالک، اختری دبیر مجمع جهانی اهل بیت، دری نجف‌آبادی دادستان سابق کل کشور، جعفری رییس دفتر رییس مجلس شورای اسلامی، رییس کتابخانه ملی، رییس حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چند تن از مدیران وزارت امور خارجه کشورمان، و نیز مقامات عراقی شامل ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق، احمد چلبی رییس کنگره‌ ملی عراق، خالد عطیه جانشین رییس پارلمان عراق، محمد مجید الشیخ سفیر عراق در تهران و نماینده جلال طالبانی و تنی چند از مسوولان و رهبران احزاب سیاسی عراق حضور داشتند.

در این مراسم پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت سیدعبدالعزیز حکیم توسط حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیر مجمع جهانی اهل بیت قرائت شد.

پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری، خالد عطیه معاون رییس پارلمان عراق به ایراد سخنرانی پرداخت.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم سخنرانی کرد و پس از وی احمد چلپی رییس کنگره ملی عراق، محمد مجید الشیخ سفیر عراق در تهران و سید عمار حکیم فرزند ارشد سید عبدالعزیز حکیم به ایراد سخنرانی پرداختند.

عمار حکیم در سخنانی با تسلیت ارتحال پدرش به ملت و دولت عراق و با تقدیر و تشکر از حضور مقامات و اقشار مردم عراق و ایران در مراسم تشییع جنازه سید عبدالعزیز حکیم، بر ادامه‌ راه وی و ساختن عراقی جدید تاکید کرد.

پس از سخنرانی عمار حکیم، تابوت مزین شده عبدالعزیز حکیم به پرچم کشور عراق و با سرودن مارش نظامی بر دوش مردم عزادار تهران و عراقی‌های مقیم ایران و سیاسیون عراقی از سفارت عراق در تهران خارج و به سمت بلوار کشاورز تشییع شد.

پیکر سید عبدالعزیز حکیم سپس به دفتر مجمع جهانی اهل بیت در تهران منتقل شد و قرار است عصر امروز(پنجشنبه) نیز پیکر وی به قم منتقل شده و از مسجد امام حسن عسگری قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع شود.

فردا(جمعه 6 شهریور) نیز پیکر رییس فقید مجلس اعلای اسلامی عراق به بصره و از آن‌جا به عماره، دیوانیه، بغداد، کربلا و نجف اشرف منتقل می‌شود و پس از طواف گرد حرم مطهر حضرت علی (ع) در نجف اشرف، در کنار برادر شهیدش سید محمدباقر حکیم دفن می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالعزیز حکیم در سال 1949میلادی در نجف اشرف و در خاندانی روحانی به دنیا آمد. تاکنون 63 تن از اعضای خانواده‌ حکیم در راه مبارزه با رژیم بعث و ساختن عراق جدید به شهادت رسیده‌اند.

کد خبر 88831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز